Finanse publiczne i odpowiedzialność za naruszenie ich dyscypliny w świetle przedmiotu działalności WFOŚIGW

 

1. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w aspekcie regulacji określających podstawy prawne funkcjonowania sektora finansów publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem:
 ustawy Prawo ochrony środowiska wraz z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2010 r. w sprawie gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej
 ustawy o finansach publicznych,
 ustawy Prawo zamówień publicznych,
 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
2. Zasady ogólne finansów publicznych:
 pojęcie sektora finansów publicznych oraz środków publicznych,
 formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych,
 zasady gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych,
 środki publiczne w aspekcie zasad ich ujmowania w uchwałach budżetowych oraz planach finansowych jednostek samorządu terytorialnego,
 kryteria dokonywania wydatków, klasyfikacja wydatków,
 kontrola zarządcza w jednostce sektora finansów publicznych jako podstawowe narzędzie identyfikacji obszarów zagrożeń w zakresie gromadzenia i wydatkowania środków publicznych,
 przejawy zasady jawności finansów publicznych
3. Jednostka samorządu terytorialnego jako szczególny beneficjent środków na realizację zadań publicznych. Przedmiot budżetu jednostki samorządu terytorialnego w aspekcie podstawy gospodarki finansowej, ze szczególnym uwzględnieniem:
 zgodnego z prawem określania przedmiotu uchwały budżetowej i planów finansowych jednostek sektora finansów publicznych,
 zasad wykonywania budżetu,
 odpowiedzialności za wykonanie budżetu,
 podstawy zakresu kompetencji kierownika jednostki.
4. Przedmiot Działu IV „Środki europejskie i inne środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi” jako lex specialis w odniesieniu do ogólnych zasad dysponowania środkami publicznymi określonymi ustawą o finansach publicznych.
5. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
 zakres podmiotowy odpowiedzialności:
a) odpowiedzialność kierownika jednostki (art. 53 ufp),
b) odpowiedzialność pracownika, ze szczególnym uwzględnieniem przedmiotu:
- powierzenia obowiązków: przesłanki skutecznego powierzenia, powierzenie nieskuteczne (przykłady),
- odpowiedzialności kierownika przy powierzeniu obowiązków,
- odpowiedzialności głównego księgowego jako pracownik szczególnego rodzaju,
 zasady postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
 przesłanki sporządzenia zawiadomienia o ujawnionych okolicznościach wskazujących na naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
 typowe obszary zagrożeń zasad gromadzenia i dysponowania środkami publicznymi ustalone na podstawie orzecznictwa organów orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych; charakterystyka czynów naruszających dyscyplinę finansów publicznych wraz z przykładami naruszenia dyscypliny finansów publicznych,
 wyłączenie oraz niedochodzenie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (z przykładami), ze szczególnym uwzględnieniem oceny stopnia szkodliwości czynu dla finansów publicznych,
 aktualne kierunki zmian w zakresie dyscypliny finansów publicznych – projekty nowelizacji ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

© 2011 Sparkler Suffusion theme by Sayontan Sinha